Digitaal lezen in de klas

Met de online Bibliotheek kunnen leerlingen tegelijkertijd hetzelfde boek lenen, lezen en luisteren. Handig, want e-books, luisterboeken en tijdschriften zijn online altijd op voorraad en raken nooit uitgeleend. Maar wat heb je precies nodig om digitaal te lezen in de klas?

Voor handige linkjes zie onderaan deze pagina.

Stap 1 - Individueel bibliotheekabonnement

Iedere leerling heeft een individueel bibliotheekabonnement nodig om de online Bibliotheek te gebruiken, thuis én in de klas. Dit is onderdeel van de leenvoorwaarden die met uitgevers van e-books, luisterboeken en tijdschriften zijn afgesproken. Een docent kan een school- of klassenpas dus niet gebruiken voor digitaal lezen in de klas.

Rol Bibliotheek en AVG

Het is de rol van de lokale Bibliotheek en de school om de ouder te informeren en te enthousiasmeren de leerling lid te maken, maar ook om de ouder hiervoor toestemming te vragen. Gebeurt dit niet dan overtreedt de lokale Bibliotheek de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De school is het aanspreekpunt voor de ouder, de Bibliotheek faciliteert via Brief en toestemmingsformulier lidmaatschap voor ouders PO en VO (zip, ook te vinden via Digitale diensten & Privacy).

Gratis tot 18 jaar

Het bibliotheekabonnement is gratis voor jeugdleden tot 18 jaar. Voor het ophalen en activeren van het bibliotheekpasje moet de leerling een ouder meenemen naar de Bibliotheek.

Stap 2 - Registratie bij de online Bibliotheek

Bij het afsluiten van een bibliotheekabonnement ontvangt de leerling een bibliotheekpasje. Na activatie geeft dit pasje toegang tot alle ‘fysieke’ materialen bij de Bibliotheek. Om gebruik te maken van het digitaal leesaanbod moet de leerling zich registreren bij de online Bibliotheek.

Rol klasgenoten

Leerlingen uit groep 7 en 8 willen vaak helpen als het om digitale vaardigheden gaat. Wanneer je deze leerlingen betrekt en informeert, kunnen zij helpen om jongere leerlingen te begeleiden bij het registreren in de online Bibliotheek.

Stap 3 - Lenen via de online Bibliotheek-app en website

Na registratie hebben de leerlingen toegang tot de jeugdcollectie in de online Bibliotheek. Jeugdleden tot 18 jaar hebben toegang tot 10 e-books en 10 luisterboeken per 3 weken, en elke week tot 1 tijdschrift. De digitale jeugdcollectie omvat:

• Alle jeugdtitels
  • De Lezen voor de lijst-collectie
  • Romans en poëzie van een beperkt aantal uitgevers
  • Tijdschriften voor jeugd

Lenen via de online Bibliotheek-app

• Jeugdleden zien hier alle titels die zij mogen lenen met hun jeugdabonnement.
  • Lezen of luisteren kan direct via de app op telefoon of tablet.

Meer over de online Bibliotheek-app

Lenen via onlinebibliotheek.nl

• Jeugdleden zien hier alle titels voor jeugd en volwassenen, dus ook de titels die zij niet kunnen lenen met hun jeugdabonnement. Pas als zij een titel proberen te lenen die niet binnen de jeugdcollectie staat, verschijnt er een melding dat lenen niet mogelijk is.
  • Lezen of luisteren in de browser.
  • Lezen op een e-reader via Adobe Digital Editions. Let op: Adobe Digital Editions kan niet geïnstalleerd worden op een Chromebook.

Ga naar de online Bibliotheek

Handige links